اخبار فوری

۱۳۸۹ فروردین ۴, چهارشنبه

طپش در فرکانسی تازه و محکومیت پارازیت اندازی ایران در اروپا به نقل از bbc


بالاخره و پس از گذشت ماهها تلویزیون تپش لوگوی خود را از طریق یکی از فرکانسهای هاتبرد روی ایر برد.این شبکه شب اول عید نوروز به وسیله شبکه جام جم اینترنشنال توانست ساعاتی از برنامه های محدود نوروزی خود را به بینندگانش ارائه دهد.
هاتبرد
10971
هوریزنتال
27500
+++++++

اقدام وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در محکوميت دولت ايران برای پارازيت اندازی بر روی تلويزيون فارسی بی‌بی‌سی و کانال‌های ديگر تحول مهمی است و خبری خوش برای طرفداران آزادی بيان.

اتحاديه اروپا در بيانيه شديد اللحن خود که به امضای هر بيست و هفت کشور عضو اين اتحاديه رسيد از ايران خواست که پارازيت اندازی و ايجاد اختلال در استفاده آزاد از اينترنت را سريعاً متوقف کند و گرنه اقدامات شديدی عليه ايران صورت خواهد گرفت.

دولت ايران از حدود سه ماه پيش يعنی يک روز پس از پوشش مراسم درگذشت آيت الله منتظری در کانال فارسی بی‌بی‌سی شديداً پخش برنامه‌های ما از ماهواره هات برد را مختل کرده است. شدت پارازيت اندازی به حدی بود که مسئولان هات برد تصميم گرفتند که برنامه‌های ما را کلاً قطع کنند. در اين مدت ما بارها با مسئولان اين ماهواره گفتگو کرديم و سرانجام پس از تلاش‌های مداوم آنان را قانع کرديم که پخش برنامه‌های کانال فارسی بی‌بی‌سی را دوباره آغاز کنند و آنها يک روز پيش از عيد اين کار را کردند. ولی دولت ايران باز هم شديداً پارازيت اندازی را شروع کرد و درست در روز عيد هات برد دوباره برنامه‌های ما را قطع کرد.

ما در اين چند ماهی که با اقدام غير قانونی دولت ايران مواجه بوديم ساکت ننشستيم. با قطع برنامه‌های ما از روی ماهواره هات برد بلافاصله پخش برنامه ها را از ماهواره جديدی (يوتل سات دابليو 3 ای) آغاز کرديم که پارازيت اندازی بر روی آن دشوار است و دولت ايران به رغم تلاش های مختلف در چند ماه اخير نتوانسته پخش برنامه های ما را از روی اين ماهواره مختل کند. کسانی که مايلند کانال ما را ببينند می توانند به راحتی يا جهت بشقاب خود را عوض کنند و يا اينکه يک "ال ان بی" دوبل به آن وصل کنند. برای مشاهده چگونگی نصب آن، این ویدیو را تماشا کنید.

ما همچنين به نهادهای بين المللی ناظر بر امور رسانه‌ها شکايت کرديم وبه همگان هشدار داديم که اقدام دولت ايران صرفاً به بی‌بی‌سی و مردم ايران صدمه نمی زند بلکه در جهان رسانه‌ها آشوبی ايجاد می کند که دود آن به چشم همه خواهد رفت. اقدام وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در چنين فضايی صورت گرفت.

حال اگر دولت ايران به خواست اتحاديه اروپا توجه نکند و همچنان پارازيت اندازی را ادامه دهد ممکن است با تحريم‌های شديدی مواجه شود.

بسياری می پرسند که اين بيانيه اتحاديه اروپا چه ارزشی دارد و آيا تاثيری بر رفتار دولت ايران خواهد داشت؟

من فکر می‌کنم که بيانيه اتحاديه اروپا از اهميت زيادی برخوردار است. ايران برای پارازيت اندازی و ايجاد اختلال در اينترنت به وسايلی احتياج دارد که بايد از کشورهای ديگر وارد کند. اتحاديه اروپا می تواند شرکت‌هايی را که اين وسايل را در اختيار ايران قرار می دهند تحريم کند. دولت ايران همچنين برای پخش برنامه‌های خود به ماهواره احتياج دارد. برای مثال ماهواره هات برد که پخش برنامه های بی‌بی‌سی را به دليل پارازيت اندازی قطع کرده همچنان برنامه‌های تلويزيون دولتی ايران را پخش می کند. اتحاديه اروپا می تواند از هات برد بخواهد که دولت ايران را تحت فشار قرار دهد که پارازيت اندازی را متوقف کند وگرنه برنامه های ايران هم متوقف خواهد شد.

ما در بی بی سی البته طرفدار آزادی بيان هستيم و به هيچ وجه خواستار آن نيستيم که برنامه‌های دولت ايران متوقف شود. ما می‌گوييم دولت ايران که خود از ماهواره برای پخش برنامه‌هايش در سراسر جهان استفاده می کند نبايد مردم ايران را از دسترسی به منابع متفاوت و مستقل خبری محروم کند. يا اينکه دولت ايران به بی‌بی‌سی فارسی اجازه تأسيس دفتر در تهران را نمی‌دهد و خبرنگار بخش انگليسی بی‌بی‌سی را نيز اخراج کرده، ولی صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران در شهر لندن دفتر دارد و کانال انگليسی زبان ايران (پرس تی وی) تشکيلات مفصلی در لندن دارد و بخش مهمی از برنامه‌های اين کانال از اين شهرپخش می شود.

اين وضعيتی غير معمول است و دنيا نمی تواند چنين وضعيتی را تحمل کند. از نظر بسياری از صاحب نظران اقدام دولت ايران در ايجاد اختلال در سيستم ماهواره ای بيشتر به اقدامات يک دولت ياغی شبيه است که هيچ احترامی برای مقررات بين المللی قائل نيست. بسياری نيز معتقدند که دولت ايران می‌داند که اقداماتش در ايجاد اختلال در شبکه‌های تلويزيونی برای اين کشور می‌تواند عواقب بدی داشت باشد ولی آنها آنچنان خود را از آگاه شدن مردم ايران در خطر می‌بينند که حاضرند برای حفظ خود به هر کاری دست بزنند.

صادق صبا، رئيس بخش فارسی بی بی سی

****

مجله فارسی پرشین براوو مطالبی را که از وبسایتها یا مراجع دیگر نقل میکند صرفا نظرات و عقاید خود را در آن درج نکرده و تنها وظیفه خبر رسانی خود را انجام میدهد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

JUKE BOX

آمار بازدید

آی طنز

Pars Daily News

تعداد بازدیدکنندگان:

پست های پرطرفدار

بايگانی وبلاگ

مترجم آنلاین

چت روم اختصاصی