اخبار فوری

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

اعتراض ۵ فرستنده معتبر جهان به پخش پارازیت در ایران




همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، مدیران پنج فرستنده مهم رادیوئی و تلویزیونی جهان، یک بیانیه مشترک صادر کردند. در این بیانیه، به جمهوری اسلامی ایران به خاطر اختلال در پخش برنامه ‌فرستنده‌های خارجی انتقاد شده است.

روز دوشنبه سوم ماه مه، روز جهانی آزادی مطبوعات شناخته شده است. به همین مناسبت، پنج فرستنده رادیوئی و تلویزیونی معتبر جهان، دویچه وله، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو جهانی هلند، بی‌بی‌سی و صدای آمریکا در بیانیه مشترکی در برابر مزاحمت‌های دولت‌ها در راه پخش برنامه‌های خود موضع گرفتند.

در این بیانیه آمده است: «ظرف ۱۲ ماه گذشته، برخی دولت‌ها با ارسال پارازیت مانع پخش درست برنامه‌های دویچه وله، رادیو بین‌المللی هلند، بی‌بی‌سی، رادیو بین‌المللی فرانسه و صدای آمریکا شده‌اند.»

وظیفه مهم فرستنده‌ها

در بیانیه پنج فرستنده بین‌المللی، به ویژه روی مزاحمت‌های دولت‌های چین و ایران و مواردی تاکید شده که گزارشگران به خاطر تلاش در راه تهیه گزارش‌های مبتنی بر حقیقت، مورد تهدید و حمله فیزیکی قرار گرفته‌اند.

جان هوک، مدیر رادیو بین‌المللی هلند، در تشریح مفاد بیانیه گفت: «هر مزاحمت عمدی، بسته شدن هر سایت اینترنتی و هر تهدید و خشونتی علیه روزنامه‌نگاران، ما را مصمم‌تر خواهد کرد که این موانع را زیرپا بگذاریم و پیام خود را به انسان‌ها برسانیم. ما به عنوان فرستنده‌های خارجی، مسئولیت ویژه داریم که جریان آزاد اطلاعات را در سراسر جهان حفظ کنیم.»

مزاحمت‌های چین و ایران

هوک با تاکید بر دشواری‌های فرستنده‌های بین‌المللی در راه دسترسی به مخاطبان خود، در مورد چین گفت: «چین، ارسال پارازیت و بلوکه کردن اطلاعات از خارج را که همواره جاری بوده است، در ۱۲ ماه گذشته نیز، ادامه داد. این کشور همزمان با ایجاد مزاحمت برای فرستنده‌های خارجی، کوشید حضور خود را در بازار بین‌المللی رسانه‌ها گسترش دهد.»

مدیر رادیو بین‌المللی هلند افزود: «دسترسی به مخاطبان در ایران نیز به شدت دشوار شده است. تهران با ارسال پارازیت، در پخش برنامه‌های ماهواره ای و موج کوتاه اخلال و سایت‌های اینترنتی را بلوکه کرده است.» وی به عنوان نمونه‌های دیگر از زیمبابوه، کره، کوبا و ازبکستان یاد کرد و توضیح داد که اتیوپی نیز، به تازگی، به جبهه سانسور گران برنامه‌های خارجی پیوسته است.

اعتراف به سانسور

به گفته جان هوک، دولت در آدیس آبابا اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی اعتراف کرده که روی فرستنده‌های خارجی پارازیت می‌فرستد. علاوه بر این، گزارشگران فرستنده‌های خارجی ظرف یک سال گذشته در افغانستان، آنگولا، اتیوپی، گینه، پاکستان، سومالی و یمن نیز، مورد حمله فیزیکی قرار گرفته یا زندانی شده‌اند.

مدیر رادیو بین‌المللی هلند افزود: «عمل این دولت‌ها، دشمنی شدید با دریافت اطلاعات از خارج است. دلیل این کار نیز ساده است: آن‌ها چون نمی‌توانند روند اطلاع‌رسانی را تحت کنترل بگیرند، می‌کوشند آن را سرکوب کنند.»

به نقل از وبسایت DW

یک توضیح:تمامی مطالبی را که از وبسایت ها و مراجع دیگر نقل میکنیم ممکن است نظر مدیریت وبلاگ در آن درج نشده باشد و درج این اخبار تنها به دلیل خبر رسانی میباشد...مسئولیت درست یا اشتباه بودن اخبار به عهده منبع مربوطه میباشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

JUKE BOX

آمار بازدید

آی طنز

Pars Daily News

تعداد بازدیدکنندگان:

پست های پرطرفدار

بايگانی وبلاگ

مترجم آنلاین

چت روم اختصاصی